Marknadsförings- och försäljningschef Niina Renström, varför ville ni göra om er sajt?
Vi hade inte förnyat vår sajt på ett tag och tyckte att det började se lite gammaldags ut. Vi ville att sidorna skulle se mera enhetliga ut, till exempel hade vårt grafiska utseende och stilen ändrats med tiden.
Största problemet var att vår sajt inte var anpassad för mobiltelefoner. Först hade vi en tillfällig lösning på det på de gamla sidorna, men den var krånglig att uppdatera så också därför ville vi ha en ny sajt.
Vår målsättning var att funktionerna på sidorna ska motsvara dagens behov. Besökarna ska så lätt som möjligt hitta till repertoarsidan och biljettköp. Allt ska enkelt kunna köpas på nätet idag så det är en viktig försäljningskanal.
Vilka är era förväntningar på den nya sajten?
Vi tror att sajten kommer att betyda mycket: att människorna blir glada då de besöker den nya sidan och att det är lätt att köpa biljetter.
Niinas fem tips för ny webbsajt
1. Börja i tid
Det är en lång process och det tar tid med alla olika delmoment. Det tar längre än vad man kan ana. Därför är det viktigt att ha gott om tid. Det är särskilt viktigt att inte behöva stressa i det första planeringsskedet. På det sättet har man gott om tid att drömma och fundera på olika idéer.
Det är bra att ha gott om tid att gå igenom den befintliga sidan och se vad som behöver uppdateras, ändras, vilka texter som behöver skrivas om, hurdana nya bilder man vill ha. Det är också viktigt att ha tid för genomförandet och byggandet av sidorna. Sedan kommer förstås också testfasen då man går igenom allt för att se att det blivit som man vill att det ska bli.
2. Ha tid för att drömma
Vi började med att titta på olika teatrars sidor, både inhemska och i utlandet. Vi ville se vad som känns bra och vad som skulle passa med våra önskemål och vår stil. Vi på Åbo Svenska Teater höll oss till teater- och kulturbranschen när vi gick igenom olika sidor, men det går förstås bra att titta på andra företag för att samla ihop olika idéer för vad som skulle fungera bäst.
Det är viktigt att ha roligt tillsammans i drömmarfasen, så kom ihåg att ta tid till det kreativa!
3. Tänk på tillgänglighet och användarvänlighet
Det är viktigt att sidorna är tydliga och att det är lätt att hitta information. Vilka funktioner behöver just din organisation? Sätt upp målsättningar för det. Samtidigt är det viktigt att följa företagets grafiska linje, i synnerhet med tanke på att informationen ska vara lätt tillgänglig.
Om det är möjligt, kan det vara bra att göra en kundundersökning för att få reda på vad användarna tycker att kunde fungera. På samma sätt kan det vara bra att göra en personalundersökning. Personalen, ledningen och finansiärerna kan alla komma med olika värdefulla synvinklar. Undersökningarna hjälper en att tänka bredare.
4. Prioritera
När det blir dags att förverkliga det som man planerat gäller det att prioritera. Allt det man drömde om går tyvärr inte att förverkliga på grund av till exempel budgetfrågor och tekniska möjligheter. Vi tänkte att det är viktigt att göra färre saker, men att göra dem ordentligt. Men fina professionella foton hör till det som absolut ska prioriteras.
5. Informera
Se till att chefen och styrelsen hålls informerade i de olika skedena, också när allt är färdigt. Också personalen är bra att hålla informerad. När allt är färdigt kan de själv också sprida information för att få många besökare på sidan så fort som möjligt med tanke på Google-logiken. Vi har också tänkt köpa synlighet av Google och ordna en kampanj mot publiken för att besökare ska hitta de nya sidorna.